fbpx
Kosthold som snarvei til resultater!

Kosthold som snarvei til resultater!

De fleste av oss som trener har ett eller annet mål med treningen. -Bli sterkere, raskere, friskere, sprekere, slankere, strammere eller større. Uansett hva målet med treningen er, og uansett hvor lang vei en har å gå, er kosthold en utrolig viktig faktor i hvorvidt du får de resultatene du ønsker, eller hvor raskt resultatene viser seg.

I media og på markedet finnes det millioner av super-dietter som påstår å kunne gjøre underverker, eller kosttilskudd som skal gjøre deg til en muskelbunt på et nanosekund, eller ta bort ledd-smerter og gi deg superhelse av en pille om dagen. Det er lett å bli forvirret, og enda lettere å sløse masse penger på ting som ikke hjelper deg stort..

Som kostholdsveileder har jeg mange ulike kunder, med mange ulike helsetilstander og mål.
Alle mennesker er forskjellige, og det som funker på en person, fungerer sannsynligvis ikke på en annen..

MEN, det finnes en del hovedregler som jeg av erfaring vet at fungerer, uansett hvem du er og hva ditt mål er!

Først: Er du misfornøyd med vekten din, enten du vil opp eller ned i vekt er reglene enkle:
– Vil du ned i vekt, må du spise litt mindre energi (kcal) enn du bruker.
– Vil du opp i vekt må du spise litt mer energi (kcal) enn du bruker.
Legg merke til at jeg skriver LITT. Spiser du for lite, stopper kroppen opp og vektnedgangen det samme, og spiser du mye mer i en vektoppgangsperiode vil du legge på deg unødvendig mye fett, noe som de færreste ønsker.

SÅ: over til hva hele dette innlegget handler om! – jeg skal forsøke å fatte meg i korthet og gjøre dette så forståelig som over hode mulig. Husk at disse tipsene gjelder UANSETT hvilket mål du har for treningen/helsen din.

  • Kutt ut alt av tilsatt sukker og sukkerholdige varer.
  • Spis mat laget av råvarer, ikke halvfabrikata eller ferdigmat.
  • Husk av kroppen trenger masse mat, uansett. Det er ikke mengden mat som skal justeres, det er typen mat!
  • Ha tilstrekkelig med protein i hvert måltid. (kjøtt/fisk/skalldyr/egg/proteinrike meieriprodukter/bønner/linser..)
  • Velg passe mengder med gode fettkilder, og spis mesteparten av fettet første halvdel av dagen. (animalske/marine kilder, avokado, ost, nøtter/kjerner, kaldpressede oljer..)
  • Spis fargerike karbohydrater hele dagen! – men mesteparten på andre halvdel av dagen. Grønnsaker/bær/frukt/linser/bønner/fullkorn.
  • Desto mer du trener, og desto mer du ønsker å bygge muskler, desto mer karbohydrat trenger du.
  • Spis gjerne en frukt rett før trening, og en proteinkilde rett etter for å optimalisere utbytte og restitusjon av muskler.
  • Spis fast måltider, ha en god rutine, og ikke hopp over måltider.
  • Ta tilskudd av omega 3, helst fra marine kilder.

 

Håper dette kan inspirere mange til å gjøre endringer i sitt kosthold, og dermed ta en «snarvei» til sitt mål 🙂

Ønsker du personling veiledning eller har spørsmål ang ditt kosthold, kontakt meg gjerne!

Mari Røsland
Kostholdsveileder, Shapes Lindesnes
45208951

 

Legg igjen en kommentar

Lukk meny