fbpx
Trene på treningssenter?

Trene på treningssenter?

Trene på treningssenter? – Neeei…

  • Nei, det passer ikke meg
  • Nei, der er det bare superspreke folk som er
  • Nei, der kommer alle til å se på meg
  • Nei, jeg vet ikke hvordan jeg skal trene
  • Nei, jeg trenger ikke trene, er sprek nok som det er
  • Nei, jeg har jo vondt i den…..
  • Nei, jeg har ikke tid
  • Nei, jeg orker ikke trene

 

Vi har alle, på et eller annet tidspunkt vurdert det. Vi vet innerst inne at det er bra å trene, men det å trene på et treningssenter er veldig skremmende for mange, og unnskyldningene for å ikke gjøre det er utallige.

Men er det egentlig slik som unnskyldningene påstår?

«Det passer ikke meg»

På et treningssenter er det nesten like mange ulike treningsmetoder som det er medlemmer. Noen trener tung styrke, andre kondisjon. Noen gir alt i hvert eneste sett, mens andre trener lettere. Noen danser seg i form, andre trener med apparater. Tilbudet og mulighetene er mange, og om en er villig til å prøve ut litt forskjellig, er det ganske sikkert at akkurat du vil finne noe som passer deg!

«Bare superspreke folk trener på treningssenter» 
De aller fleste som trener på et treningssenter er hverken toppidrettsutøvere eller store muskelbunter, men normale mennesker som ønsker å ta vare på helsen sin. Medlemmer fra 13 til 90 år, i alle former og fasonger, som alle trener med utgangspunkt i den formen de er i.

«Alle kommer til å se på meg» 
Dette er en unnskyldning undertegnede selv har kjent på. Men sannheten er heldigvis ikke slik påstanden er. For ingen bryr seg om hvordan sidemannen eller kvinnen trener. Du trener etter ditt behov og for dine mål, og det at du i det hele tatt gjør en innsats for å komme i bedre form er imponerende og noe det står respekt av! De som trener fokuserer på seg selv og sin oppgave, og du kan trygt fokusere på deg 🙂

«Jeg vet ikke hvordan jeg skal trene» 
Ingen er født med denne kunnskapen. Og har du ikke trent før, så er det helt naturlig at du ikke vet hvordan øvelser gjennomføres, eller hvordan apparater fungerer. Heldigvis er det ingen problem å lære! Vi tilbyr veiledningstime, helt gratis, og du får et treningsprogram som du kan følge. Har du ønske eller behov for mer, kan det å trene med en personlig trener være en fin måte å blir trygg på øvelser treningsprogram på. Det å spørre om hjelp er kjempelurt, og den beste måten å raskest mulig bli komfortabel med trening på!

«Jeg trenger ikke trene, jeg er sprek nok»
Så bra! Du trener kanskje på andre måter, -er aktiv i hverdagen, går turer, løper, sykler, svømmer eller er aktiv i annen idrett. Kanskje holder dette for deg, og du har ikke behov for noe mer. Men for mange, selv om de er aktive, så vil det å drive med styrketrening i tillegg gi stor helsegevinst. Styrketrening er skadeforebyggende, helsefremmende og prestasjonsøkende. Og desto eldre en blir, desto viktigere er det å vedlikeholde muskelstyrken for en god helse. Har du smerter i rygg, hofte eller krær? Har du arbeidsrelaterte slitasjer? Får du lett smerter og plager etter aktivitet? Eller ønsker du øke dine idrettsprestasjoner? Da kan du ha fordel av å styrke muskulaturen din. En sterk kropp er en sunn kropp!

«Jeg har jo vondt i….»
Ryggen? Skulderen? Knærne? Hoften? Tanken på å trene styrketrening når en har vondt i kroppen virker nok unaturlig for mange. Men årsaken til smertene er ofte feilbelastning/overbelastning eller slitasje grunnet for lite styrke i muskulatur/støttemuskulatur. Styrketrening vil kunne redusere smerter, virke forebyggende ved å bygge opp svake områder. Har du smerter, men ønsker å gjøre noe med anbefaler vi at du kontakter oss før du begynner med treningen, eller direkte tar kontakt med en av våre personlige trenere/rehabiliteringstrener.

«Jeg har ikke tid» 
Trening trenger ikke ta så lang tid. Prioriterer du 30 min 2-3 ganger i uken, og trener effektivt, vil dette gi deg god progresjon. Mange trener selvsagt lengre, og noen trener enda oftere, men det er ikke dermed sagt at det er nødvendig. Litt er mye mer enn ingenting, og vil kunne gi deg helsegevinst om du bare velger å sette av tid!

«Jeg orker ikke trene» 
Det kan være utrolig tungt å motivere seg for å gå på trening. Og det kan kjennes ut som et maraton bare det å komme se bort på treningssenteret, spesielt de første gangene. MEN, trening gir energi! Ja, du har nok sikkert hørt det før, og tenker at det ikke virker slik på deg, og at det er bare de supertrente energibombene som kjenner på det. Men har du prøvd? Å trene moderat 3 ganger i uken, etter den formen du er i, over litt lengre tid? Gjør du det er du garantert til å få mer energi i hverdagen og, og det vil bli lettere å motivere seg til å trene for hver økt som er unnagjort!

 

Har du fortsatt mange unnskyldinger, eller motforestillinger om det å trene på treningssenter?
Kommenter gjerne, eller kom innom meg på senteret for en prat!

– Mari

Legg igjen en kommentar

Lukk meny