fbpx
Trening og psykisk helse

Trening og psykisk helse

Ca 15 – 20 % av Norges befolkning har en eller annen form for psykisk lidelse. Kan en sterk og sunn kropp gi en sterk og sunn psyke? Ja! Vår fysiske helse henger sterkt sammen med vår psykiske helse, og tiltak for en sunnere kropp kan hjelpe for psykiske plager.

En av de beste effektene av trening i denne sammenhengen er at trening påvirker utskillelsen av endorfiner, også kalt «lykkehormonet» eller «kroppens egen lykkerus». Når du trener opplever at du og at du mestrer kroppen bedre. Dette gir deg bedre selvfølelse og motvirker angst og depresjoner.

Trening kan forebygge, redusere og fjerne psykiske plager. Både ved de direkte fysiske endringene og reaksjonene kroppen får, men også ved at trening kan være en kilde til noe hyggelig, sosialt, spennende, utfordrende og kan gi en form for tilhørighet. Dette er faktorer som kan bedre livskvaliteten for de fleste mennesker, uavhengig av alder og kjønn.

Psykiske lidelser sees i ulike former i alle aldre, og viktigheten med trening som medisin for psykisk helse dette kommer mer og mer frem i lyset.

Trening kan: 

  • Være en kilde til glede, livsutfoldelse og positive mestringsopplevelser.
  • Påvirke humøret positivt
  • Gi energi og mer overskudd i hverdagen
  • Redusere stress
  • Økt kroppsbevissthet
  • Bedre selvbilde og selvtillit
  • Bedre søvnen
  • Opplevelse av mestring
  • Bedre livskvalitet
  • Sosialt felleskap
  • Dempe abstinens
  • Bedre vektregulering
  • Minske angst og depresjon

Vi på Shapes Lindesnes forstår viktigheten av trening for psykisk helse, og ønsker å være en hjelp for deg som vil og tenger det!

Ønsker du å komme i gang med trening?
Ring eller send meg en melding på 45208951, så skal vi hjelpe deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Lukk meny